Žilinské divadlo: Opití (recenzia)

Hra pozostáva z niekoľkých epizód jedného preflámovaného večera. Stretávajú sa v nej účastníci svadby, účastníci rozlúčky so slobodou a ešte pár postáv, ktoré sa opili bohvie kde... Podstatné nie sú lokality a dôvody popíjania, podstatné je, že sú všetci pod vplyvom a majú také tie opilecké reči... Občas vtipné, občas vulgárne a občas príliš poetické. Až tak poetické, že to vyznieva, akoby postavy hľadali význam slov až po ich vyslovení. Väčšina dialógov sa točí okolo lásky a skazených medziľudských vzťahov. Striedajú sa rôzne druhy opileckých rečí (skratovité prirovnania typu: „Ty si boh!“, vyznania typu: „Desaťkrát som ťa podviedol aby si vedela.“, frflanie: „Svet je kopa hovien.“, všeláskavé reči : „Život je láska.“).

V záplave definitívnych právd vyslovených pod prúdom alkoholu rútiaceho sa žilami je ľahké nájsť humor, no občas sa z nich vynárajú myšlienky, ktoré sprevádzajú aj triezvych. V obecenstve sa striedajú momenty ticha s výbuchmi smiechu. Každému príde smiešna tá iná časť trápenia toho druhého, vlastná už menej. So súčasnými divadelnými hrami je to podobné. To, čo niekomu príde ako súčasné umenie, je pre druhého len neurotický a zbytočný pokus o originalitu. To, čo niekomu príde ako šokujúce, iný vysmeje ako trápny vulgarizmus a ohodnotí husacou kožou. To, na čom sa niektorí smejú, je pre iného jediný okamih v živote, keď bol sám sebou... Dňa 31.03.2016 sme boli s predstavením spokojní.

Výrazná bola "jemne" afektovaná postava šľapky (Iveta Pagáčová), zaujalo herectvo Petra Oszlíka a postava nafetovaného cholerika sadla Michalovi Režnému.

A kto hru vlastne napísal? Ruský dramatik Ivan Vyrypajev (1974).